Monday, August 29, 2011

puasa

PUASA.....puasa adalah menahan diri daripada makan minum dan melakukan perkara2 yang boleh membatalkan puasa bermula daripada terbitnya matahari sehingga terbenamnya matahar mengikut syarat2 tertentu...

sepanjang 1ogos sampai  26 ogos aku berpuase kat tempat aku mengaji iaitu ( dirahsiakan ) tpi yg penting skolah  berasrama...sahur?? mestilah aku sahur tu pun kadang2 saja sebab aku ni liat sikit je ...dewan  makan bukak 4.30 sampai 5.30..hmm memang sah aku mesti sahur kat dorm...paling kurang pun air Vico  satu cawan paling byk pun 3 keping biskut jer...kesian jugak aku tengok diri aku nih..tapi yang bangge nye aku pernah 3 kali aku terbangun seawal 4.35 ,  aku pun macam biase la bgun je terus mandi..lebih kurang aku kejut manusia paling baik hati kat dorm aku iaitu Sham_ _ L ....asal dia " baik hati " nanti aku cite jap lagi...pastu gerak ahli2 dorm aku iaitu Zaim , Amir Zack , Hanan ....lpas kejutkn diorang tuh aku pun mule bergrak ke dorm2 yang ade form 3 untuk kejutkan diorang ......jam tangan aku dah menunjukan pukul 5.15 aku pun gerak ke Dewan Makan dengan budak dorm turquoise....

hmm.....asal si Sham _ _ L ni  'baik hati' ??...dia ni baik hati sebab selalu ikhlas kejut kami( ahli dorm  AL01 )
kononnye la...tiap kali nak sahur je dye mesti bgun awal nak kejutkan kami pun takat paggil je ..penah satudorm tak sahur kecuali si dia ....huh...nak kate marah x tau la...x kan nak harap kan dye saje...aku yang ade phone bukan nak gune wat alarm ...tpi aku gne phoneaku utk main game je...

sepangjang puase.....

tiap2 ari aku berpuase x dela rase penat cume malas je...hehe....sepatutnye masebulan puase ni jadilebih baik tpi aku x....aku jadi mcm setan sket je....kalau nak kate wat masalah disiplin mesti dh biase tpi aku wat salah ni bukan sorang2 tapi ramai2 .....makmal komputer kat skolah tu terbiar je x penah orang pakaitpi ade internet....so ape lagi kalau x pecah masuk....aku ngan membe aku siap bwak bekalan lgi  nk bersahur dalam makmal tuh....kitorang gerak pukul 12 lebih....nak kate mcmpenyamun betul..sbb dgn baju hitam nye lagi...siap x pakai kasut lagi x nak bagi bising....seluar punkne 100% cotton kalau x bisng jdnye....hmm...cukupla pasal  tuh....

berbuka .....

berbuka la part mase puase yang plg best.....rase mcm 10 tahun x penah makan....aku dengn seorang kawan bernama Safuan nih tiap2 ptg akn mandi pukul 6.15 sbb nakkne gi kantin pukul 6.30....beli kejap je kat kantin tapi yg jd lme nye sbb lepak kat kantin tgk cte Mr.bean....agak2 nkmasuk waktu magrib bru kami masuk DM ....alhamdulillah dh buka puase kat DM....lpas solat magrib mesti aku ngan bdak Turquoise balik dorm untuk mkn lgi......lgi pun aku dh janji ngan orang nk jdi gemok sket bulan puase nih......so aku pun mlm2      
pun mkn lagi dang ahli dorm aku walaupun dh pegi supper  kat DM....hehe :)

Solat terawih....naseb baik thun ni ustad suruh wat 8 rakaat jer.....bersyukor gle aku....cume mggu terakhir jer wat 20 tupun beberapa hari je.....hmm...ok  lah sampai sini saja yang aku boleh sampai kan .nanti adelgi byk aku nk cte cume wat jdi draft jer dulu.... bye! assalamualaikum..salam sejahtera